June 28, 2015

Edisi Membuat Butir Nako

Assalamuaikum.. Edisi membuat kueh butir nako..  Boleh tahan juga cara membuat dia. Kali pertama kata kan..


Air kapur sireh untuk di campur sedikit dalam tepung untuk wat bebola butir nako.



Daun pandan yang di hiris dan di blender kan dia menjadi air .. Lepas tu tampis ambil air sahaja untuk di gaulkan dengan tepung beras pulut sehingga sebati dan baik punya.


Bebola yang di buat memjadi bebola bukan bebola ikan ye.. 


Selepas di rebus.. Banyak juga hasil dia


Bawang yang di hiris halus untuk di masukkan sekali santan, halba, sesikit gula dan garam.. Yang penting Halba jangan banyak sangat.. Kan jadi lain pula..


Akhirnya siap juga menu ujikaji semalam.. 




22 comments:

  1. Kuih manis ke ni, mula mula saya ingat kuih buah melaka, tapi pelik sebab xde letak pon gula melaka dlm tuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. kueh pantai yimur... manis juga...manis dengan santan

      Delete
  2. boh bawe ko dlm butir nako..mcm plik jah..hihi

    ReplyDelete
  3. peberet ambe jgk ni.. haish.. tapi kita pun xletak bawe jgk la...

    ReplyDelete
  4. uish. kuih apa ni. tak pernah jumpa pun

    ReplyDelete
  5. ingat kan kuih buah melaka..
    boleh mintak mak buat kan ni..hehehe

    ReplyDelete
  6. Sama lah ingatkan kuih buah melaka a.k.a onde onde tp tgk bawang tu trus rasa bukan . walaupun orang kelantan tp tak pernah dengar pulak butir nako . hehehehe

    ReplyDelete
  7. Ni versi baru ek sebab savoury. Selalunya manis kan orang buat :)

    ReplyDelete
  8. kalau di Jakarta, makanan biji salak kali? cuma dibuat dari ubi campur tepung lalu dibuat bola tapi warnanya jingga..

    ReplyDelete
  9. Ingatkan kuih buah melaka tadi..1st time dengar...hihihi

    ReplyDelete
  10. x pernah dengar pon pasal kueh ni.. first time ni, hehe.. ~

    ReplyDelete
  11. mula baca ingat apa 'nako' tu apa.. butir nangka rupanya hehe.. jemput brisk walking

    ReplyDelete
  12. ok.. xtau pun ada dia benda ni ^_^

    ReplyDelete
  13. sedaknyo butir nako ni.. Kecik2 dulu jah make nyum2 buleh try ni


    Anak kerap sakit? BAGAIMANA TINGKATKAN ANTIBODI ANAK

    ReplyDelete
  14. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi www.asianbet77.com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
    - Bonus Mixparlay .
    - Bonus Tangkasnet setiap hari .
    - New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    Untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : melasian77cs@gmail.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    asianbet77.com

    Download Disini

    ReplyDelete
  15. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi www.asianbet77.com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
    - Bonus Mixparlay .
    - Bonus Tangkasnet setiap hari .
    - New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    Untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : melasian77cs@gmail.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    asianbet77.com

    Download Disini

    ReplyDelete
  16. Nice info. Thanks for sharing.
    Maju terus gan.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers